> Att
slussa
> Artiklar
> Bildreportage
> Historik
> Nyheter
> Omgivning
& Strandhugg
> Om
föreningen
Sicklaslussen
> Sicklaslussens
vänner
Exempel på
mediabevakning av Dennispaketet, Södra Länken och Sickla Sluss
1996
ALTERNATIV STAD RATAR MILJÖPRÖVNING
Svenska Dagbladet 1996-06-15
Alternativ Stad och Miljöförbundet Jordens Vänner lämnar
den utökade miljöprövningen av Dennisöverenskonunelsen
och Storstockholms Miljöorganisationers TrafIkråd. Politikerna
bakom Dennispaketet har inte på någon punkt tagit hänsyn
till resultatet av miljöprövningama av Norra och Södra Länken.
Genom att delta i miljöprövningen har miljörörelsen
indirekt legitimerat Dennispaketet beslutsprocesken, menar organisationen.
SÖDRA LÄNKEN SPLITlRAR DENNlSLÄGRET
Österholm, Peo Svenska Dagbladet 1996-06-23
M och fp har bordlagt två detaljplaner i Södra Länken för
att sätta press på s att samtidigt ta fram detaljplanen för
Sickla Sluss. Men mp påstår att s har sagt att Sickla Sluss
är en del av Österleden och därför ska inte beslut tas
under den här mandatperioden.
- Socialdemokraterna har uttryckligen förklarat
att Sickla Sluss ingår i Österleden. Ändrar de sig spricker
koalitionen, det har vi gjort klart, säger Åke Askensten, mp.
M och fp vill däremot tvinga s att ta fram detaljplanen
på Sickla Sluss under sonunaren för att kunna ta beslutet i höst.
KAMPEN OM MAKTEN ÖVER PLATSEN I STOCKHOLM
(debatt) Sederholm, Magnus Svenska Dagbladet 1996-06-21
I Sverige är det inte krig som förstör värdefulla miljöer
utan brister i det politiska systemet. Politikerna saknar lojaliteter till
platserna och är beredda att förstöra dem för att förverkliga
en ide. Platsen har makt över våra sinnen och präglar oss
antingen vi vill det eller ej, skriver Magnus Sederholm. Poeterna har kanske
inte större förmåga än andra att registrera denna påverkan,
men väl att omvandla den i språk och betydelser. Största hotet
just nu mot Stockholms unika värden och känsliga miljöer personifIeras
av regionens trafiklandstingsråd Claes Ånstrand. Traftklandstingrådets
spadtag drabba nu i stället för Riddarholmen andra historiska
miljöer - som t.ex Bellevueparken vid stadens norra entre, skriver Magnus
Sederholm, ordiOrande iOr stiftelsen Stolta Stad.
GLOBEN - ETT KRAFTCENTRUM SÖDER OM SÖDER SOM KAN BLI GRÖNARE
Bengtsson, Bo, Carlsso~, Christer Stockholms Näringsliv Nr 2 1996-07-05
Stadshypotek Fastigheter Norr som är huvudägare
till Globen City räknar med att kunna slåss med andra köpcentra
inte minstp.g.a de utvecklingsmöjligheter som fInns med dels snabbspårvägen
till Alvik via Liljeholmen, dels Södra Länken.
GRODOR I SICKLA SJÖ
Willen, Lasse, Klarin, Gustav NaturmorgonIPl kl. 06.03
1996-07-06
N aturskyddsioreningens Pår Isaeson säger att Dennispaketet konuner
att innebära att motorlederna kring Stockholm skär av många
viktiga grönområden. Han vill att det ska ske en mental förändring
hos konununer och parkförvaltningar så att vattenmiljön i
Stockholm ses som något positivt.
- Det vet man ju att där vägar är måste
vattnet tas bort och kulverteras, täckdikas och tyllas igen, säger
Isacson.
DEMOKRATIN MASTE FÖRSVARAS (debatt)
Åhlund, Johannes Göteborgs-Posten 1996-07-27
De som säger att dagens unga saknar politiskt engagemang är insiktslösa
och trångsynta. Kanske kan man säga att
engagemanget i dag är mer individuellt än det var 1968. I dag ockuperas
visserligen inga kårhus, men däremot blockerar man Vägverkets
kontor i Stockholm i protest mot Dennispaketet. Engagemanget varierar i styrka
och tar sig andra uttryck, men visst [mus det hos dagens unga. Att vara politiskt
engagerad innebär inte nödvändigtvis att man stiger in i partipolitiken,
skriver Johannes AWund, politiskt fri.
EN LÄNK ELLER LED? (ledare)
Carlströll1, Bengt Stockholms Tidningen 1996-08-02
Alla koalitioner bygger på kompromisser, så även den röd-gröna
i Stadshuset. En av de svåraste nötterna att knäcka
var Dennisöverenskonunelsen som s tillsannnans med m och fp skrivit under.
V och mp är svurna fIender till Dennispaketet och dess trafIkleder, skriver
Bengt Carlström. Koalitionen fick dock hjälp på vägen:
Det skulle inte bli några statliga garantier till Öster- eller
Västerleden de närmaste tyra åren. Partierna enades därmed
om att inte ta beslut om några detaljplaner för dessa leder. Nu
konuner en ny strid för var Södra Länken slutar och var Österleden
tar vid. Studerar man Vägverkets broschyrer har mp rätt. Oavsett
vad man tycker om Österleden borde det naturliga vara att binda ihop
Södra Länken med Värmdöieden vid Nacka Port. Med tanke
på det tomma skrammel som mp ägnade sig åt förra gången
är tipset för dagen att det blir en detaljplan för området.
Problemet är att göra det på ett sådant sätt att
mp inte tappar hela sitt miljöansikte, skriver Bengt Carlström på
ledarsidan.
SÖDRA LÄNKEN KAN SPRÄCKA DEN RÖDGRÖNA KOALITIONEN
Hallberg, Anna-Karin, Persson, RalfLokal-TV StockholmfTV4
kl. 19.45 1996-07-29 Hallerby, Lena Svenska Dagbladet 1996-07-31
Frågan om Södra Länken slutar väster
om Sickla kanal som mp anser, eller om den går ända fram till Värmdöieden,
som s anser, kan spräcka den rödgröna koalitionen i Stadshuset.
Enligt Magnus Nilsson på t'q"aturskyddsföreningen i Stockhohns
län gäller bara de statliga lånegarantierna
för Södra Länken fram till Sickla kanal, något som bekräftas
av Hans Jenefors på Vägverket: - Vi har dock begärt statliga
garantier även för den delen hos regeringen och hoppas på
ett beslut nu till hösten. Enligt uppgörelsen
1994 mellan s, mp och v ska inga beslut om detaljplaner där delar av
Österleden ingår tas under mandatperioden. Mp anser att vägsträckan
är en del av Österleden, medan s tycker det är
självklart att den nya detaljplanen för området kring Sickla
kanal tas upp i kommunfullmäktige i september. Men i så fall är
koalitionen upplöst, enligt mp.
NY LÖSNING FÖR SÖDRA LÄNKEN VID SICKLA PÅ GÅNG
Hallberg, Anna-Karin Lokal-TV StockhohnJTV4 kl. 18.051996-08-07
S jobbar nu med en ny lösning för detaljplanen för Österleden
och Södra Länken vid Sickla kanal. Enligt Bertil Karlberg, s, stadsbyggnadsborgarråd,
är ambitionen att skapa en kompromiss som håller ihop koalitionen
i stadshuset och samtidigt fullfölja Dennisöverenskommelsen.
Karlberg vill dock inte säga vad det handlar om.
En nedgrävd Centralbro är en kompromiss som mp skulle välkomna.
- Ja, det tror jag, om man inte bygger Österleden, ja, säger
Åke Askensten, mp, ledamot i kommunstyrelsen.
KRIS KRING SÖDRA LÄNKEN KAN LÖSAS
Almgren, Jan Dagens Nyheter 1996-08-17 Hallerby, Lena
Svenska Dagbladet 1996-08-17
Finansborgarrådet Mats Hulth, s, räknar med att kunna rädda
koalitionen med mp och v, genom att dela detaljplanen för Södra
Länkens dragning vid Sickla kanal i två delar. Den västra
delen läggs fram för fullmäktige medan den östra återremitteras
till Stadsbyggnadskontoret. På så sätt undviker Hulth att
Södra Länken rar ett tvärt slut inne
i tunneln under Hammarbyberget. Mp, som tidigare hotat att spränga koalitionen
med s om planen läggs fram, ska svara på måndag.
- Jag är nog optimistisk, säger kretsloppsborgarrådet
Krister Skånberg, mp. Margareta Olofsson, v, accepterar kompromissen
fullt ut.
DENNISDEBATTEN DELAR STADSHUSMAJORlTETEN
Rennerstedt, Lisa Lokal-TV Stockholm TfV 4 kl. 17.301996-08-19
Hetast just nu i Dennisdebatten är Mats Hulths, s, kompromissförslag
om Södra Länken-Österleden. Tvisten står om var Österleden
börjar och Södra Länken slutar, något som oppositionsborgarrådet
Carl Cederschiöld är oförstående till: - Jag var med
och förhandlade fram Dennisöverenskommelsen
och det var fullständigt glasklart för dem som förhandlade
vad som var Södra Länken och vad som var Österleden. Margareta
Olofsson, v, håller inte med utan hänvisar till ansökan från
Vägverket. Riksdag och regering gav garantier för det som kallades
Södra Länken och som gick fram till Sickla sluss, hävdar hon.
MILJÖRÖRELSEN OENIG OM SÖDRA LÄNKEN
Svenska Dagbladet 1996-08-31
- Moderaterna har fel när de påstår att det finns ekonomiska
garantier för motorvägen öster om Sickla
kanal. Garantierna räcker bara till området
väster om kanalen, säger Ålie Askensten, mp, som i fredagens
SvD kallades "oseriös" av moderaterna för sin kamp mot
Södra Länken. Askensten vill stoppa samtliga motorvägssatsningar
eftersom han anser att de leder till ökad biltrafik, fler olyckor och
fler cancerfall. Stockholmspartiet anser att mp gör allt för att
klamra sig fast vid makten. Stella Fare, grulJpledare rör sp,
menar att s flyttar fram positionerna och mp backar om Södra Länken.
VARFÖR SÅA BRÅTTOM MED DETALJPLAN VID SICKLA KANAL? (debatt)
Mackegård, Janet, Magnusson, Björn, Sjöstedt,
StigStockholms Tidningen 1996-08-30
Det finns starka skäl att avvakta med en detaljplan för gränstrakterna
mellan Österleden och Södra Länken. Utfommingen är beroende
av den trafikpolitik och de beslut om Österleden som tas i samband med
höstens kontrollstation. Och vilken betydelse rar Centralbron i tunnel,
skriver Janet Mackegård m.fl. Det vore bättre att lägga en
detaljplan för Sickla som den skulle se ut om Österleden inte byggs
- sedan kan planen ändras om det blir aktuellt. Vi måste visa att
vi menar allvar med ytterligare prövning och utredning om Öster-
och Västerleden, skriver Janet Macliegård, Vällingby, Björn
Magnusson, Skärholmen, och Stig Sjöstedt, Hässelby, Nätverket
socialdemokrater rör omprövning av Dennis.
"SLUTA LEKA OM SÖDRA LÄNKEN"
Almgren, Jan Dagens Nyheter 1996-08-30
- Nu får det vara slut på miljöpartiets och Åke Askenstams
lekstuga, säger oppositionsborgarråd Carl Cederschiöld med
adress till Mats Hulth som verkar acceptera mp:s krav när det gäller
Södra Länken. Ceders~lriöld anser också
att det är en självklarhet att Nacka- och Värmdöbor ska
kunna ta sig ut på riksvägsnfiiet ut8.rl dit behöva: ta vägen
genom stan.
MP SKA ÖVERVAKA ATT DEL AV SÖDRA LÄNKEN
EJ BYGGS
Akerman, Lisbeth StockholmsnyttlRadio Stockholm kl
07.001996-08-29
Miljöpartiets medlemsmöte gav förhandlarna i uppgift att säkerställa
att den östra delen av vägbygget vid Sickla sluss ej utförs.
Enligt Åke Askensten hade man befarat att Vägverket skulle kunna
bygga med en s.k arbetsplan utan att en detaljplan tagits fram.
VÄSTLIG ÖSTERLED LÖSER DENNlSKNUT?
Carlström, Bengt Aktuellt I Politiken 1996-09-06
Carlström, Bengt Stockholms Tidningen 1996-09-06
Både trafikIandstingsrådet Claes Ånstrand,
s, och stadsbyggnadsborgarrådet Bertil Karlberg, s,
är i sak positiva till Riddarholmskommittens förslag.
Men båda undrar vem som ska stå för den extra kostnaden det
skulle medföra. - Det hade varit att föredra om kommitten redan
i sitt betänkande hade pekat på möjliga
fmansieringar, säger Bertil Karlberg. I alternativ ett ersätts Centralbron
med en biltunnel. I alternativ två lar en västlig Österled
ersätta både Centralbron och Österleden med en tunnel syd-nord.
Kommittens ordrörande Gertrud Sigurdsen anser att förslaget om en
nordsydlig biltunnel bör utredas vidare trots merkostnaden om 9 mdr kr.
MlLJÖMlNlSTERN VILL ÄNDRA DENNlSPAKETET
Hallerby, Lena Svenska Dagbladet 1996-09-05
Miljöminister Anna Lindh är uppriktigt glad över Riddarholmskommittens
förslag om Tredje Spåret och rivning av Centralbron. - Jag hoppas
att man tar till sig något av de spännande alternativen
och åtminstone bygger den kortare biltunneln, som i dag verkar mer möjlig
kostnadsmässigt, säger hon. Vem som ska betala vill Anna Lindh inte
svara på direkt. Men då staten är med och fmansierar Dennispaketet
anser hon att parterna bör diskutera hur medlen bäst används.
VAD HÄNDER MED DENNlSPAKETET? (debatt)
Malmsten, Bo Väg- Och Vattenbyggaren Nr 4 1996-09-02
Insikten om att Stockholmsregionen behövde en politisk kraftsamling låg
bakom Dennisöverenskommelsen mellan m, fp och s i september 1992. Alternativet
hade varit fortsatt politisk handlingsförlamning, skriver Bo Malmsten.
Projektet har tre likvärdiga mål: förbättrad miljö,
ökad tillgänglighet och förbättrade förutsättningar
för regional utveckling. Ska Stockholmsregionen kunna hävda sig
i den allt hårdare kampen om jobben måste den la ett väl
fimgerande traftksystem. Dennis uppfYller dessa krav, skriver Bo Malmsten,
Regionplane och trafikkontoret, Stockholms läns landsting.
BORTGLÖMD KANAL I FOKUS
Österholm, Peo Svenska Dagbladet 1996-09-11
Vill det sig riktigt väl eller illa kanske världens blickar riktas
mot Sickla. Miljarder TV-tittare kanske ser OS härifrån år
2004, och enligt Dennisöverenskommelsen ska en motorled byggas. På
två "ekodukter" ska man kunna gå över leden utan
att märka den. Medan Stockholms politiker strider om var Österleden
börjar råder det ingen tveksamhet bland
Nackas politiker. - Österleden börjar vid Vänndövägen,
säger Anita Hagelbäck, fp, kommunalråd
i Nacka.
"POLITIKER OCH TEKNIKER LEVER I HELT SKILDA VÄRLDAR"
Johansson, Anna Corporate Computing 1996-09-11
Per Olof Sahlström, projektchef rör Dennispaketets vägprojekt,
tycker att det viktigaste i hans egen roll är att la fram och skynda
på de politiska besluten. - Politik och teknik lever i helt skilda världar
när det gäller planering och tidsplanering.
J .. .! Mötet mellan det irrationella politiska systemet och den rationella
projektorganisationen kan upplevas som mycket frustrerande för många
medarbetare i projektet, säger han.
"SPRÄCKER SOCIALDEMOKRATERNA DENNlSÖVERENSKOMMELSEN?"
(debatt)
Cederschiöld, Carl, Nilsson, Elwe Dagens Nyheter 1996-09-23
I kväll ska fullmäktige i Stadshuset behandla detaljplanen för
Södra Länken vid Sickla sluss. Står s fast vid sin uppgörelse
med mp har s övergett Dennisöverenskommelsen för att kunna
regera vidare, skriver Carl Cederschiöld och Elwe
Nilsson. Nu lar det vara slut på förseningar och dubbla budskap,
annars kommer Dennisöverenskommelsen snart att
dö sotdöden. Norra Länken är snart fYra år försenad,
Södra Länken fem år och Österleden sex år. Förseningarna
kostar ca 150 Mkr i månaden. Ett tungt ansvar faller på s som
nu bara har två alternativ: antingen föreslå åtgärder
som återupprättar förtroendet för deras vilja att stå
vid överenskommelsen, eller så måste vi konstatera att s
valt att låta överenskommelsen falla, skriver Carl Cederschiöld,
m borgarråd och gruppledare i stadshuset, och
Elwe Nilsson, m landstingsråd och ordrörande rör m i länet.
MER PENGAR TILL SÖDRA LÄNKEN
Beckman, Petter Dagens Nyheter 1996-09-22
Regeringen föreslår i budgetpropositionen ekonomiska garantier
för den omstridda delen av Södra Länken vid Sickla kanal. Riksdagen
har tidigare beviljat 5,1 mdr kr i garanti och nu tillkommer 1,2 mdr kr för
den nya sträckan. När stadsgarantierna kan
betalas ut är osäkert eftersom m och fp har förklarat att de
inte tänker stödja biltullarna förrän de vet om Dennislederna
blir verklighet.
DENNlS AVTALET KAN OMFÖRHANDLAS
Almgren, Jan Dagens Nyheter 1996-09-21 Johansson, Anders
Metro 1996-09-21
Mats Hulths, s, uttalande om att han är villig att omförhandla Dennispaketet
["ar olika reaktioner. Margareta Olofsson, v miljö- och fritidsborgarråd,
är mycket positiv liksom Michael Arthursson, c gruppledare. - Vi är
för vår del beredda att ta fortsatt ansvar för Dennispaketet.
Verkligheten har dock förändrats sedan överenskommelsen ingicks
1992, säger oppositionsborgarrådet Jan Björklund, fp. Carl
Cederschiöld, m, anser däremot att det inte fInns någon Dennisöverenskommelse
längre. Han vill inte ha någon omfiirhandling.
MlLJÖPRÖVNlNG STÖRSTA SEGERN (analys)
Beckman, Petter Dagens Nyheter 1996-09-19
Gatu- och fastighetsborgarråd Annika Billström har skickligt lyckats
la miljörörelsen att känna sig delaktig i Dennispaketet utan
att behöva ändra på så mycket. Krister Skånberg,
mp, sitter kvar som borgarråd trots att hans parti övervägt
att lämna koalitionen i protest mot Dennispaketet, skriver Petter Beckman.
En avgörande seger för mp vanns dock redan
1994, då mp och v fick igenom kravet på ny miljöprövning
före beslut. I miljökretsar ses miljöprövningarna som
en framgång. De har bidragit till att planeringen för både
Norra och Södra Länken försenats två år. Eftersom
en omförhandling är trolig efter Riddarholmskommittens förslag
till centraltunnel kan det spela en viktig roll att allt ännu står
öppet, konstaterar Petter Beckman.
HULTH VILL OMFÖRHANDLA DENNlSP AKETET
Bodström, Cecilia, Persson, RalfLokal-TV StockholmJTV
4 kl. 17.301996-09-20
Mats Hulth, s, säger att han är beredd att omförhandla Dennispaketet.
Den s.k kontrollstationen i höst anser han vara ett lämpligt tillfälle
till funderingar. Hulth medger att Dennispaketet är dåligt förankrat.
Men m i Stockholm är inte alls beredda till omförhandlingar. - Nej,
det blir ingen omförhandling. Vi har skrivit brev till Göran Persson
och talat om att vi inte kommer att gå med på några biltullar
om de tvekar att bygga vägar för pengarna. Någon strafibeskattning
av länets bilister är vi inte med på, säger Elwe Nilsson,
m.
TROTS HOT OM AVHOPP FRÅN DENNlS KORTAS SÖDRA LÄNKEN
Bokström, Stefan, Petren, Viveka ABC/SVT2 kl.
22.00 1996-09-23
Konununfullmäktige i Stockholm har beslutat att korta Södra Länken
trots att m och fp har hotat med att hoppa av Dennisuppgörelsen vid ett
sådant beslut. M menar att de accepterar att man använder biltullar
för att fInansiera Dennisvägarna om vägarna byggs som överenskommet
och enligt tidsplanen. Mats Hulth säger sig vara villig att sitta ner
och diskutera och överenskommelsen ska förändras, utvecklas
och justeras, tillsammans med inblandade partier och
med regeringen.
BESLUT OM SÖDRA LÄNKEN KAN STJÄLPA HELA DENNlSPAKETET
Bokström, Stefan, Bendjelloul, Johan ABC/SVT2
kl. 19.10 1996-09-23
Stadshusets beslut i kväll om Södra Länken kan bli avgörande
för hela Dennispaketet. M hotar att hoppa av om
den rödgröna koalitionen driver igenom sin linje. Beslutet om 100
meter väg vid Sickla sluss skjuts upp enligt en överenskommelse
mellan s och mp, men m och fp har ställt som ultimatum att om mp ["ar
som de vill så är Dennispaketet illa ute. Mats Hulth, s, regerar
stan tillsammans med Dennismotståndare samtidigt som s är ett av
partierna bakom Dennisöverenskommelsen. På senare tid har balansgången
sett allt vingligare ut. Elwe Nilsson, m, säger
att utan garantier att både Sicklabiten och Österleden blir av
så fmns det inget som kan la matt rösta för biltullar i riksdagen.
ATT BAXA DENNlS (ledare)
Carlström, Bengt Stockholms Tidningen 1996-09-23
S kan under inga omständigheter ensamma stå kvar vid biltullar.
I en valrörelse skulle m utnyttja detta faktmn gång på gång.
Ett sådant val klarar inte s, skriver Bengt Carlström. Det vi nu
bevittnar när det gäller den storstilade Dennisöverenskommelsen
mellan s, m och fp utgör ett talande exempel när det gäller
sönderfallets konst. Att s stoppar vid Sickla kanal har fått m
och fp att gå i taket. En väg ut ur trasslet kan vara att förmå
fp och m att gå med på en omförhandling av de mer kontroversiella
inslagen som Österleden och Västerleden.
Oddsen för att Hulth ska klara frågan om biltullarna är dock
tämligen osäkra, skriver Bengt Carlström på ledarsidan.
SÖDRA LÄNKEN SKA KAPAS
Beckman, Peter Dagens Nyheter 1996-09-24 Metro 1996-09-24
Stockholms kommunfullmäktige klubbade igår detaljplanerna för
Södra Länken. Efter påtryckningar från mp och v har
dock beslutet om de 150 m väg vid passagen vid Sickla kanal skjutits
på en obestämd framtid.
HlJLTH DISKU1ERAR HELST DENNIS I RO
Hallerby, Lena Svenska Dagbladet 1996-09-24
Omförhandling eller inte var frågan när Stockholms konnnunfullmäktige
på måndagen debatterade
Dennispaketet. S kritiserade m för att inte rösta
för lagen om bilavgifter i riksdagen senare i höst utan att man
har garantier för att Ringen byggs. Carl Cederschiöld, m, krävde
besked av finansborgarrådet Mats Hulth, s, om vad
denne menar med att Dennispaketet bör omförhandlas. Hulth ville
istället diskutera paketet med m och fp, samt med företrädare
för regeringen. Omröstningen om detaljplanen för Sickla sluss
blev kaotisk. Två vänster- och två
centerpartister röstade för s-förslaget, med motiveringen att
de genom att rösta för Södra Länken, i stället lyckades
stoppa Österleden.
CENTERN OCH VÄNSTERN FÅR FÖRKLARA SITT RÖSTANDE I DENNISFRAGAN
Bokström, Stefan, Bendjelloul, JohanABC/SVT2 kl. 19.301996-09-24
Efter beslutet i stadshuset igår har v och c fått förklara
varför de plötsligt röstade för något de egentligen
är emot. Stella Fare, sp, sade i konnnunfullmäktige
att hela partier ägnar sig åt rent mygel. Hon bad mp förklara
förslagets formulering om att "området öster om den västra
kanten av den södra ekodukten ska undantas från beslut i kväll".
Södra Länken godtogs i går i konnnunfullmäktige, utom
en snutt vid Sickla. Enligt en överenskonnne1se mellan mp och s, röstade
mp för Södra Länken, mot att Sicklabiten sköts upp. Mats
Hulth, s, blev vinnaren då han lyckades hålla
ihop sin stadshuskoalition samtidigt som en del av Dennisuppgörelsen
gick igenom - detta genom att gjorde båda sidor lagom besvikna.
"OMPRÖVA HELA DENNISPAKE1ET" (debatt)
Björklund, Jan Dagens Nyheter 1996-09-27
Nyckeln i Dennispaketet är att balansera trafIkens funktionsförmåga
med miljöns och stadsmiljöns krav. De nya
kringfartslederna ska byggas i tunnel för att minimera miljöingreppen,
vägtullarna ska både betala projekten och stimulera till minskat
bilåkande och en mångmiljonsatsning ska lyfta kollektivtrafIken,
skriver Jan Björklund. Visar kontrollstationens
avstämning att paketet inte går ihop ekonomiskt så måste
det ändras. Det måste ske en omförhandling. lnom kort konnner
fp i Stockholm att lägga ett förslag till punkter som bör diskuteras.
T.ex ska Norra Länken, Södra Länken och Yttre Tvärleden
(utom Västerleden) fullföljas enligt plan. Samtliga kollektivtrafIksatsningar
måste fullföljas men Västerleden bör däremot lyftas
ur paketet av miljö- och ekonomiska skäl, skriver Jan Björklund,
fp.
FP VILL OMPRÖVA DENNISPAKETET
Toivonen, Eva StockhoImsnyttlRadio Stockholm kl. 09.00
1996-09-27
Fp vill att Dennispaketet omprövas, Västerleden
slopas och att man avvaktar med beslut om Österleden till efter sekelskiftet.
I en debattartikel i DN skriver Jan Björklund, fp, att mycket har hänt
sedan uppgörelsen skrevs under för fYra år
sedan och det är dags att ta en rejäl diskussionsomgång med
de övriga Dennispartierna.
FP VILL HA NY FÖRHANDLING OM DENNIS
Österholm, Peo Svenska Dagbladet 1996-09-28
Istället för Österleden kan fp i Stockholm tänka sig en
breddad Essingeled och/eller Essingeledens Bronnnagren. Fp vill även
diskutera lägre avgift förEssingeleden än för övriga
Ringen. Jan Björklund, fp, konstaterar att ekonomin för Dennisprojekten
inte är äventyrad men att tidsplanerna har havererat: Mycket har
hänt sedan uppgörelsen skrevs under för fYra år sedan
och det är dags att ta en rejäl diskussionsomgång med de övriga
Dennispartierna. Fp konnner att rösta nejtill Tredje Spåret i ytläge
om inte frågan om en nedgrävning av Centralbron löst. Partiet
tänker inteheller rösta för det liggande biltullsförslaget.
Pengar till nedgrävning kan tas från Västerleden - partiets
gamla hatobjekt.
-------------------------------------------------------
SÖDRA LÄNKEN Byggtid: 1998-2003.
Tre detaljplaner reglerar huvudtunnlarna för Södra Länken (Hammarbyhöjden-Hammarbyhanmen-Johanneshov
Årsta).A1la tre godkändes av Stadsbyggnadsnänmden 941213.
Miljökonsekvensbeskrivningen för Södra Länkens tunnlar
är godkänd av länsstyrelsen. En fördjupad miljöprövning
av länken har gjorts och denna ska ligga till grund för politikerna
vid beslutet om detaljplanerna. Förhandlingar om ett genomförandeavtal
mellan Stockholms kommun och Vägverket pågår.
För Nynäsvägen finns två detaljplaner: Skärmarbrinks
trafikplats (Nynäsvägen, Sockenvägen, Gamla Enskede), NynäsvägenlSödra
Länken (EnskedevägenlSofielundsvägen, Globen). För Skärmarbrink
har samråd skett och efter den fördjupade miljöprövningen
önskar kommunen att Nynäsvägen sänks ytterligare två
meter där. Finansieringen av detta är oklar. Vägverket beräknar
att Skärmar brinks trafikplats ej kommer att blir klar samtidigt som
övriga delar av Södra Länken. Förslag till detaljplan
för Skärmarbrink är utställt under tiden 960829-960920.
Detaljplanen för tunnelmymringen vid Gu1lmarsplanlHuddingevägen
ställdes ut i juni 1996 och Vägverket har reviderat vägarbetsplanen.
Detaljplan för Huddingevägen över Årstafåltet har
varit ute på samråd med två alternativ. Kommunen har valt
Älvkä1levägsalternativet. Detaljplanen för trafikplatsen
vid Åbyvägen (det s k Albymotet) har varit
utställd. Stadsbyggnadsnämnden godkände planen i maj och kommunstyrelsen
tog 960605 beslut om att föreslå att kommunfullmäktige ska
anta detaljplanen. Vid möte 960909 ska fullmäktige ta beslut om
planen.
Vid kommunfullmäktiges möte 960909 ska beslut tas om tillägg
till detaljplan för Södra Länken inom EnskedefåItet,
Enskede Gård, Hammarbyhöjden, Johanneshov, Årsta, östberga.
Tillägg till detaljplan för Södra Länkens arbetstunnel
vid ARla inom EnskedefåItet och Årsta. Tillägg till detaljplan
för Södra Länkens arbetstunnel vid Slakthuset inom Johanneshov.
NACKAPORT Byggtid: 1997-2001.
Nacka kommuns samtliga detaljplaner för Nacka Port har vunnit laga kraft.
Nacka kommun har även godkänt ram och genomförandeavtalet med
Vägverket.
Detaljplanen för Sickla sluss inom Stockholms kommun godkändes av
Stadsbyggnadsnämnden 960509 med undantag för delen öster om
Sickla kanal. Planen överlämnades därefter till kommunfullmäktige
för antagande.
Förhandlingar om genomförandeavtal mellan Stockholm och Vägverket
pågår för denna del.
Österleden Byggtid: 2000-2004.
För Stockholms stad har de regerande partierna s, mI' och v i sin regeringsplattform
skrivit in att inga detaljplanebeslut för Österleden ska tas ino1l1
Stockholms stad under partiernas nuvarande mandatperiod.
Detaljplan för Norra Länkens förlängning
mot Österleden, den s k Gärdestunneln mellan Uggleviken och Frihamnen,
är ej påbörjad (Stockholm).
Detaljplanerna Frihamnen och Frihanmen-Saltsjön var ute på samråd
i slutet av 1993 och planar betet har därefter varit vilande. Riksantikvarieämbetet
avslutaCk i januari 1994 studierna i Saltsjön utan att finna några
skeppsvrak som ska bevaras ..
Inom Nacka kommun antogs 951218 detaljplanen för delen vid Svindersviken,
västra Sicklaön. Planen har vunnit laga kraft.