> Att
slussa
> Artiklar
> Bildreportage
> Historik
> Nyheter
> Omgivning
& Strandhugg
> Om
föreningen
Sicklaslussen
> Sicklaslussens
vänner
Vattenleden över "Duvnäsviken-Kolbotten-Järlasjön-Sickla Sjö (tidigare Långsjön)- Hammarby Sjö-Mälaren" har nyttjats av båtfarare och slädförare i mer än ett årtusende.
"Järlaleden", som denna gamla vikingaväg har kommit att kallas, har kunnat användas som en alternativ förbindelse mellan skärgården och Birka. Men torde i och med landhöjningen relativt tidigt blivit avsnörpt för att sedan framför allt nyttjas vintertid. Spår av den gamla Vintertullen kan fortfarande skönjas vid Södermalms södra strand.
Vid 1500-talets början låg Järla- och Sicklasjöarnas yta någon meter över Hammarby sjö. Man beslutade då att höja Hammarby sjö för att öka fallhöjden mot Saltsjön och därmed ge mer kraft åt den mjölkvarn som låg vid nuvarande Kvarnholmen/Danvikstull. När nivåskillnaden mellan sjöarna försvann tilltog snabbt trafiken mellan Södermalm i Stockholm till Sickla- och Järlasjöarna. Det fraktades varor från Nacka ström i Järlasjön och senare även folk som ville se sig om i omgivningarna eller förlusta sig på Nackanäs Wärdshus.
"Hammarbyleden" som genom utsprängning vid Danvikstull sänkte Hammarby Sjö med ca fem meter stängde effektivt av vattenvägen. Men efter en långdragen rättslig tvist beslutades om byggnationen av Sicklaslussen vilken vattenfylldes första gången 1929.
Sicklaslussen har varit hotad flera gånger, med temporära
avstängningar på 70-talet såväl som 2000-talet. Verksamheten
drivs nu ideellt av Föreningen Sicklaslussen, med stort stöd från
de formella ägarna Nacka Kommun och Stockholms Stad.
900-talet  Vikingarna vid Järlasjön och Sickla sjö hade
vattenförbindelse både väster- och österut.
1100-talet Landhöjningen stängde östra vägen Kolbotten-Duvnäs
varefter farkoster måst dras däröver.
1300-talet Sickla- och Järlasjön utgör en del av den gamla
Kungsleden / Vinterleden från skärgården.
1500-talet Gustav Vasa dämmer upp Hammarby sjö till samma nivå
som Järlasjöarna.
1913          Beslut att Hammarby sjö
ska sänkas till Saltsjöns nivå genom utsprängning av
Danvikskanalen.
1917          Sickla farled stängs när
byggnationen av Hammarbyleden och Hammarbyhamnen påbörjas.
1930          Sickla sluss vattenfylls första
gången 1929 varefter sluss med tillhörande farled öppnas året
efter.
1978          Järlasjön avlyses
som allmän farled.
1980          Sicklaslussen stängs.
1982          Föreningen Sicklaslussen
bildas.
1984          Sicklaslussen öppnas den
11 maj 1984 åter för båttrafik.
1999          Sicklaslussen stängs för
ombyggnad med anledning av vägbygget Södra Länken.
2003          Sicklaslussarna öppnas
den 11 maj 2003 åter för båttrafik.
Sicklaslussen ägs av Stockholms Stad & Nacka
Kommun. Förvaltas av Föreningen Sicklaslussen
.
Länkar och
dokument
>
Ångslupar
-
passagerartrafik
på Hammarby Sjö och Sicklasjön
>
Historiska artiklar
- finns under Artikelfliken på denna site
>
Sicklaöns
historik -
med utvikningar
on Sickla, Alphyddan, Finntorp, Storängen, Järla m.m. finns väl
beskriven på Nacka Kommuns infobank
> Figurer
och ritningar -(pdf)