> Att
slussa
> Artiklar
> Bildreportage
> Historik
> Nyheter
> Omgivning
& Strandhugg
> Om
föreningen
Sicklaslussen
> Sicklaslussens
vänner
Ångslupar - sätter
fart på lokala persontransporter till sjöss
Ordet slup kommer närmast från det holländska
namnet sloop, vilket anger ett mindre seglande fartyg försedd med enkel
rigg. Slupen var på 1700-talet skepp motsvarande livbåten eller
den största skeppsbåten, till skillnad från den minsta, de
s k barkasserna. När ångmaskinen kom i början av 1800-talet
och inmonterades i mindre fartyg fick vi ett nytt begrepp: ångslupen.
I Stockholms vatten ersatte ångsluparna de med handkraft framförda
vevslupar som trafikerat sjöarna sedan ca 1830. Som i sin tur ersatt
de s k roddarmadammerna vilka med kvinnliga roddare hållit igång
den lokala persontrafiken i flera århundraden. Under 1800-talet sköttes
de med handkraft framförda båtarna allt som oftast av dalkullor
- de s k kullbåtarna.
De första ångsluparna runt 1840 var hjuldrivna med ångpannor
av koppar. Dessa pannor tålde inte tillräckligt högt tryck,
så det var först tack vara Bessemerprocessen från 1855 som
små effektiva ångpannor av stål kopplade till effektiv propeller
som ångslupstiden egentligen började. Hjulångfartyget "Delphin"
i Vaxholm är att betrakta som den första ångbåten i
Stockholms vatten. Den första reguljära ångslupstrafiken började
1835 med en slup som möjligen kan ha hetat "Björnen" eller
"Björn".
På 1870-talet var Bergsund och Lindholmens Varf pionjärer i ångslupsbyggandet.
Men när de senare övergav ångslupsbyggnationen till förmån
för större tonnage, överlät man åt Motala Verkstad
att fortsätta med nybyggnationen.
Vid sekelskiftet gjorde nya tekniska landvinningar att ångmaskinerna
sakta började ersättas av förbränningsmotorer och motorsluparna
började vinna mark. Bland de lokala tillverkarna av förbränningsmotorer
kan nämnas Bolinders i Stockholm, och av tändkulemotorer Svenssons
Automobilfabrik i Augustendal, Nacka.
SICKLA
Byggd 1851 av okänd båtbyggare. Hjulångslup med träskrov
för 32 passagerare. Trafikerade Hammarby Sjö. Kallades allmänt
för "Lungsoten". Togs ur trafik efter 1855.
NACKANÄS (1)
Byggd 1863 av Collin, Gustaf Wilhelm Verkstad på Södermalm i Stockholm.
Djupgående 1,04 m, 5 hk ångmaskin från W Lindbergs Mek.
Verkstad i Stockholm. Byggd för Nacka Ångslupsbolag. Trafikerade
Hammarby Sjö. Såld 1864 till K A Almgren & P W Hellström
i Stockholm och omdöptes till "Svindersvik".
NACKANÄS (2)
Byggd 1864 av Södra Varvet i Stockholm. Levererad till beställaren Nacka Ångslupsbolag
och trafikerade Hammarby Sjö. Omdöptes 1876 till "Stubbsund" i samband med
att ett nytt fartyg med namnet "Nackanäs" levererades. Såldes omkring 1879
och gick okända öden till mötes.
NACKANÄS (3)
Byggd 1876 av Motala Verkstad. 14,85 x 3,27 m, 5 nhk, encylindrig ångmaskin,
72 passagerare. Levererad till Nacka Ångslupsbolag. Trafikerade Hammarby Sjö
till 1914 då slupen upplades. Såldes 1917 till okänd köpare och gick ett obekant
öde till möte.
RAN
Byggd 1913 av Schuberts varv, Saltsjöbaden, baserat på skrov från
Korlin & Ström, Borlänge. 13,75 x 3,21 m. Motorfartyg/Motorslup, har alltså
aldrig drivits med ånga. Levererades till Ångbåts AB Södertörn. Köptes
1914 av Waxholms Nya Ångfartygs AB men kom inte i trafik utan låg upplagd
1914 - 1935. Upprustades 1936 och åter satt i trafik som "Ran". Såldes omkring
1971 till Vaxholms Hotell och sedan såld igen till Bogesund. Inköptes av nuvarande
ägare 1991, efter att ha legat till försäljning på land. Är nu efter omfattande
renoveringsarbete i charter- och beställningstrafik, samt vid speciella tillfällen
i turtrafik enligt tidtabell, på Järlasjön, Sicklasjön, Hammarby Sjö med omgivande
vatten. (se www.ran.se)
/Sammanställd av Föreningen Sicklaslussen"
Ran på 30-talet i Waxholms Nya Ångfartygs ABs regi
Ran i Vaxholm
Ran före renoveringen 1992
Ran vid Järla Sjö 2003
>>
Tillbaka ...