Startsida -
i
nnehåll

> Att slussa
> Artiklar
> Bildreportage
> Historik
> Nyheter
> Omgivning & Strandhugg
> Om föreningen
   
Sicklaslussen
> Sicklaslussens vänner

> in english...

 

Sicklaslussens
vänner

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

webmaster@sicklasluss.se


Medlemsresa tre slussar plus en 2014-09-21

klicka på bilderna så blir de större

                               

Medlemsresa - tre slussar plus en

Söndagen den 21 september 2014 stävade Ran ut från sin hemmahamn i Kyrkviken i Järlasjön - en gång i tiden känd under namnet 'Kungs Wiken' - för att under en eftermiddag utforska de slussar och kanaler vi har i vårt närområde.

Efter att ha plockat upp passagerare vid Ranbryggan och Kyrkviksbryggan samt Sicklaslussens övre brygga var Ran fylld till sista sittplatsen.

Den första passagen är välkänd för alla våra resenärer, nämligen Sicklaslussen och Sickla Kanal. Man blir lika förundrad varje gång man lämnar Sicklasjön och sakta glider in i det lummiga sundet fram mot slussområdet. Ett sund som på kartor från 1700-talet för övrigt benämndes 'Pål Sundet'. Och visst finns det även idag träpålar som markerar farleden genom Sicklasundet och Sicklakanalen, men mer om det "riktiga" Pålsundet nedan.

Den andra passagen ligger bara en distans väst om Sickla Kanal - nämligen Hammarbyslussen som utgör den västligaste delen av Hammarbyleden. Ran fick i slussen sällskap av ett stort antal fritidsbåtar som passade alla verkade ta en sista båttur innan höstrusket skulle dra in över Sverige senare under eftermiddagen.

Efter att ha passerat Långholmskanalen - en gång i tiden känd under namnet 'Lång Holms W˙ken' -och Pålsundet lade Ran till nedanför Munkbroleden i Gamla Stan för ett besök vid vår bonussluss: Nils Ericsons Sluss. Nils Ericsons Sluss var den tredje i ordningen av de slussar som utgjort passagen från Östersjön till Mälaren. Den däckades över redan 1935 i samband med den nya trafiklösningen för bilar och båtar som invigdes just detta år. Nils Ericsons slusskar i natursten finns dock än så länge kvar under trafikplatsen och nyttjas alltjämt som regleringsränna för Mälaren. Stockholms Hamn gav en underbar guidning och alla var upprymda över denna kanske sista chans att beskåda denna gamla sluss. I och med det nya slussenbygget kommer denna sevärdhet att för alltid försvinna.

Den tredje passagen utgjordes sedan av den nu operativa Slussen - Karl-Johansslussen. När Ran sedan stävade vidare hemåt genom Danvikstullskanalen drog det in några riktigt hotfulla åskmoln över staden. En unik medlemsresa var snart till ända och alla de 30 passagerarna har nu en fin historia och underbara intryck från vattenlederna i vårt närområde att njuta av i väntan på nästa vår.

Så hur många slussar och kanaler blev det nu? Räkna själva:
- Sickla Övre Sluss, byggår 2000-2003
- Sicklaslussens Mellankanal, byggår 2000-2003
- Sickla Nedre Sluss, byggår 1928-1929
- Sickla Kanal, byggår 1928-1929
- Hammarbyleden, byggår 1914-1930
- Hammarbyslussen, byggår 1922-1930
- Långholmskanalen / Pålsundet
- Nils Ericsons Sluss, byggår 1845-1850
- Karl-Johansslussen, byggår 1931-1935
- Danvikskanalen, byggår 1917-1929

Läs mer om Hammarbyleden på http://www.stockholmskallan.se/Soksida/Post/?nid=10326
Läs mer om Slussen på http://sv.wikipedia.org/wiki/Slussen

Text: Ingemar Åkerblom . Foto: Roger Månsson och Ingemar Åkerblom

> tillbaka till Bildreportage